Dutchnl
Vind studio

Albert Heijn distributiecentra kiezen voor meer gezondheid met fit20

Vice President Logistics Marco van Grinsven, verantwoordelijk voor Albert Heijn distributiecentra, heeft fit20 gekozen voor zijn mensen. Hij licht zijn keuze toe: “Eén van de ambities binnen de distributiecentra Albert Heijn is ’Gezond naar je pensioen’. Wij zijn aan het kijken hoe we onze mensen daar maximaal in kunnen faciliteren en welke mogelijkheden daar voor zijn. Het is voor ons vooral belangrijk om onze medewerkers fitter en gezonder te krijgen omdat wij natuurlijk veel fysieke arbeid hebben binnen de distributiecentra”.

“We vroegen ons af wat we daarvoor zouden kunnen doen. Onze medewerkers vroegen ook al ‘kunnen we geen fitnesscentrum beginnen’? Maar ik geloof daar niet zo in, omdat degenen die altijd naar fitness gaan zouden komen...maar hoe bereik je juist die andere mensen die dat niet doen? We zijn daarom op zoek gegaan naar iets anders dan de traditionele fitness. Zo kwamen we bij fit20. Het kost weinig tijd want iedereen is natuurlijk druk. We kunnen het hier op locatie faciliteren in de tijd van Albert Heijn, dat is de investering die wij er in doen. Op deze manier geven wij de mensen maximaal de mogelijkheid om fitter en gezonder te worden en zeker te blijven, en om uiteindelijk gezond naar hun pensioen te gaan” vertelt hij.

“De keuze voor fit20 past ook heel goed bij de keuze van Albert Heijn om stevig in te zetten op gezondheid richting klanten én medewerkers. Maar het is natuurlijk voor ieder individu verschillend, de ene persoon sport al heel veel en is topfit en heeft fit20 wellicht niet nodig, maar anderen juist wel. Wij willen als Albert Heijn distributiecentra specifiek zeggen dat we het meest geliefde en gezondste bedrijf van Nederland zijn. Geliefd wil zeggen dat het top is om hier te werken, en fit20 kan helpen om het nòg leuker te maken om hier te werken. Gezondheid betekent ook: voor jezelf gezond zijn, dus daar past het ook prima in”.

“Bij de pilot met fit20 bij het Albert Heijn distributiecentrum Zwolle was mijn zorg een beetje: krijg je niet alleen de fanatiekelingen zoals je bij traditionele fitness ziet. Maar onze doelstelling om 10% van de populatie in beweging te krijgen is bij deze pilot met fit20 gelukt. Omdat er zoveel vraag was bij de andere distributiecentra besloten wij fit20 ook daar uit te rollen. Percentages zijn leuk, maar uiteindelijk gaat het er natuurlijk om wat de medewerkers er van vinden. We zien het nog niet terug in cijfers zoals het ziekteverzuimpercentage maar daar is het denk ik nog te vroeg voor. We zien wel dat mensen op basis van enquêtes terug geven dat ze fitter zijn, of dat ze voorheen klachten hadden die ze nu kwijt zijn. We zien dus dat fit20 effect heeft”.