Vind studio

Sofie's blog: No sweat!

“Als je niet zweet dan gebeurt er toch niks?”, hoor ik nog weleens als ik over fit20 praat en vertel hoe fijn het is dat je niet transpireert tijdens de training. En dus niet hoeft te douchen, geen omkleed-gedoe in een muffe kleedkamer en geen sporttas pakken. “Leg eens uit, hoe zit dat?”, is de volgende vraag. “Waarom zou zweten een teken zijn dat je fitter wordt?”, zeg ik dan. “Nou ja, gos, dat weet toch iedereen…”, is het antwoord. “Wat weet iedereen dan?”, is mijn laatste vraag en het gesprek valt stil. Hoe zit het eigenlijk met zweten?

Als je spieren hard werken worden ze warm en stijgt je lichaamstemperatuur. Dit kost energie. Als je warm wordt gaat je lichaam transpiratievocht produceren wat door verdamping op de huid voor afkoeling zorgt. Zweten is dus een onderdeel van de temperatuurregeling van ons lichaam. Omdat de fit20 training intensief is en de spieren hard werken zorgen wij dat de ruimte waarin getraind wordt gekoeld is op 17°C. Hierdoor gaat tijdens de training minder energie verloren in de warmteproductie en de daarop volgende temperatuurregulering. Die energie kan gebruikt worden om een betere prestatie te leveren. Bijkomend voordeel is dat er niet of nauwelijks getranspireerd wordt.

Sommige mensen denken dat zweten tijdens een training hetzelfde is als vet verbranden. Als je veel zweet, weeg je wellicht daarna op de weegschaal minder. Maar dat komt omdat je vocht kwijt bent, geen vet. Vet verbranden gebeurt doorgaans zodra de ‘suikervoorraad’, ook wel glycogeen genoemd, uit je spieren op is. Als dat gebeurt gaat je lichaam vrije vetzuren gebruiken als energie. Omdat tijdens fit20 de spieren optimaal belast worden is de suikervoorraad snel op en kom je in een vetverbranding. Daar hoef je niet voor te zweten.

Tijdens en na de fit20 training gebeurt er heel veel in je lichaam: alle spiervezeltypen worden getraind, spieren produceren myokines die op hun beurt een goed effect hebben op de vetstofwisseling en ontstekingen tegengaan, bovendien beschermt de ‘hersen’ myokine BDNF hersencellen en zorgt dat er nieuwe aangemaakt worden, botten worden sterker, de cardiovasculaire conditie verbetert, allerlei goede hormonen worden aangemaakt en stresshormonen afgebroken, insuline metabolisme verbetert en de de energieproductie in de cel gaat efficiënter! En dat alles zonder je in het zweet te werken.