Ons Pronkstuk over

Wilco de Haan

'Het is precies zoals deze dame zegt’. Wilco de Haan staat in de wachtruimte van fit20 Overschie. Het is woensdagavond, even na half zeven. Zijn vaste trainingsmoment dient zich aan. Eerst moet hij nog wat kwijt. Hij wijst naar het krantenartikel, waar een dikgedrukte kop boven een enthousiast poserende dame staat: 'Silvia’s fit20-geheim? Ze gunt het zichzelf', luidt de kop. ‘Precies’, zegt Wilco. Hij herhaalt het woord, maar dan krachtiger: ‘Precies! Dat is de kern, de essentie. Ik gun dit mezelf. En ik gun het anderen.’

    Ik gun mezelf fit20 en ik gun het anderen

Wilco heeft de smaak te pakken. Gunnen. Hij wil graag de daad bij het woord voegen. Kan deze fit20-studio geen nieuw product in het leven roepen, vraagt hij. ‘Ik zou graag 3 maanden fit20 cadeau willen doen aan mensen om wie ik geef, die ik dit gun. Kun je daar geen product van maken, zodat je dit als cadeau/relatiegeschenk kan overhandigen?’ Best een kostbare grap: drie maanden personal training, voor zomaar een cadeau. Wilco laat die reactie even op zich inwerken. Wijst opnieuw naar het artikel. ‘Ik ben zakelijk en commercieel ingesteld, maar wat is de waarde van geld als je iemand een cadeau kan geven dat ertoe doet? Een cadeau dat je iemand vanuit de grond van je hart gunt. Is het dan veel geld? Valt wel mee, toch?’

Heeft Wilco de Haan een zakelijk belang in fit20? Nee. Is hij trainer bij fit20? Nee. Wilco de Haan traint bij fit20 Overschie, al bijna twee jaar lang. In die tijd is hij ambassadeur geworden, gevolg van de waarde die hij ervaart bij de fit20-training. Als directeur van Schouten Zekerheid - een snelgroeiende Rotterdamse verzekeringsmakelaar met circa 150 man personeel– is een hoge werkdruk hem niet ongewoon. Zijn antwoord op de hoge werkdruk: vitaal zijn én blijven. Hardlopen was altijd al een sporthobby, zich sinds vorig jaar uitbreidend naar triatlons. Maar in de duursport zit over een heel jaar gezien niet de meest wenselijke sportstructuur, gevolg van de dal- en piekbelasting door weersinvloeden en werkdrukte. fit20 geeft hem sinds circa twee jaar de sportcontinuïteit die hij zoekt om letterlijk topfit door het leven te gaan. Ook door de combinatie met de voedingstechnoloog –een exclusieve samenwerking die fit20 Overschie & fit20 Rhoon hebben – waarbij je op basis van bloedwaarden een op maat gemaakt voedingsplan krijgt. ‘Ik ben sindsdien zoveel gezonder en bewuster gaan leven. Dit probeer ik ook op de werkvloer over te brengen. Zo zijn we binnen het bedrijf gestart met een duurzaam inzetbaarheidstraject voor alle collega’s, organiseren we regelmatig sportclinics en doen we jaarlijks met een aantal teams mee met onder andere de marathon van Rotterdam en de Bruggenloop. Ook kiezen we ervoor om sportclubs en sporters te sponsoren, zodat we hen kunnen helpen hun (sport)ambities te realiseren.’

Hij begint te glunderen. Vorige week moest hij naar de kleermaker. Zijn colberts moesten vermaakt worden. Hij is breder geworden. ‘Daar geniet ik echt van, als ik dat hoor. Het bevestigt me wat ik al lang voel en zie: mijn lichaam heeft meer definitie gekregen. Ik kom hier niet naartoe om bodybuilder te worden. Dat is niet het doel bij fit20. Maar ik zie wel de verhouding spiermassa/vet veranderen. Mijn vrouw zag dat eind 2015 letterlijk gebeuren na 12 weken fit20 –serieus waar: ze zag mijn lichaam veranderen- en is vrijwel direct erna ook gestart. Ze is net zo enthousiast. Ik voel me gezonder. Correctie, ik ben echt gezonder. En ijdel genoeg om te genieten van zo’n te krap colbertjasje.’

Wilco de Haan. Altijd vrolijk. Altijd in voor een gezellige en fanatieke trainingssessie met zijn trainer. Vaak is dat Marc, soms is het Bas. Met beiden heeft hij een warme verstandhouding, in het geval van Bas tot uiting komend met een aanzienlijke sponsoring voor Alpe d’HuZes 2016. Als particulier knokte hij zich zo met die sponsorbijdrage op het wielertenue tussen bedrijven. Dat had met de hoogte van de sponsoring te maken. Vond hij ‘wel mooi om bij te dragen’ en vanuit privémotief zeer gepast. Niet een beetje veel geld, Wilco? Nee, zei hij toen. ‘Omdat het doel –kankerbestrijding – ertoe doet.’

Alles is herleidbaar naar: gunnen. Wilco gunt iedereen het beste. Daarom helpt hij bij Alpe d’HuZes. Daarom helpt hij bij fit20-promotie. Dat doet hij niet voor fit20, maar voor hen die hij het gunt. ‘Ik meen het echt: iedereen zou zichzelf dit moeten gunnen. Je doet jezelf tekort als je het niet doet.’

Daarom deze ode aan fit20’er Wilco de Haan. Daarom dit Pronkstuk, dat duizenden mensen gaan lezen en recht doet aan de persoon Wilco de Haan. Want beste Wilco: dat is nou iets wat we jou ontzettend gunnen.

12 juli 2017