Sofie’s blog: Een gezond spiersaldo

donderdag 02 november 2017

Ik las een zorgwekkende statistiek. Het aantal mensen dat in Nederland sterft door een val stijgt. Hoeveel dat er zijn? In 2016 overleden 3884 mensen door een val. Dat waren er 400 meer dan in 2015. Er overlijden in Nederland zelfs ruim zes keer zoveel mensen door een val dan door een verkeersongeluk. Dit geldt vooral voor oudere mensen.

Als je een val meemaakt dan weet je dat het ernstig lijden tot gevolg kan hebben. Een niet fatale val zorgt vaak voor een blijvende afname van levenskwaliteit. De emotionele kosten van vallen zijn daarmee schrijnend hoog. Ook de financiële gevolgen zijn groot. Men raamt dat de extra zorgkosten door vallen in 2030 op 1,3 miljard euro gaan uitkomen.

Als oorzaak van de toename van valpartijen onder ouderen worden een aantal zaken genoemd. Oudere mensen wonen langer thuis, ze zijn actiever wat risico’s met zich meebrengt, ze bewegen te weinig of ze verliezen soms hun evenwicht door bijwerkingen van medicatie.

Opvallend genoeg wordt een steeds vaker voorkomende ziekte nauwelijks benoemd. Een jaar geleden erkende de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) spierarmoede als ziekte. Spierarmoede komt bij ongeveer 20% van de vijfenzestigplussers voor, en 60 tot 70% van de verpleeghuisbewoners lijdt eraan. De aandoening is één van de belangrijkste oorzaken van instabiliteit bij ouderen, aldus een recent VU onderzoek dat de noodklok luidt over het uitblijven van behandeling van deze ziekte.

Vanaf ons dertigste verliezen wij gemiddeld één procent spiermassa per jaar. Met een beetje pech heb je als je de tachtig haalt nog maar de helft van je oorspronkelijke spiermassa over.

Wat ontzettend jammer is dat. We sparen een leven lang voor een pensioen zodat we onze oude dag niet in armoede beleven. Maar door ieder jaar een procent van onze spierkracht in te leveren gaan we lijden aan spierarmoede.

Nederlanders zijn een spaarzaam volk. Laten we ook zorgen voor een blijvend gezond spiersaldo. Hoe doe je dat? Door je spieren niet te sparen. Belast ze kort maar wel krachtig op een veilige manier tot de grens van hun kunnen. Zo worden onze spieren sterker. Iedere fit20 training stort je een bijdrage op je spiersaldo. Dit levert je zowel vandaag als op je oude dag een mooi rendement op.

Ook als je al aardig op leeftijd bent heeft intensieve krachttraining snel een groot effect op je spieren. In 1990 toonde een onderzoek onder een groep fragiele hoogbejaarde verpleeghuisbewoners al aan dat 8 weken high intensity strength training (zoals fit20) al tot significante verbeteringen in spierkracht, spieromvang en mobiliteit leidde. Spierarmoede is dus tot op iedere leeftijd uitstekend behandelbaar!